vrijdag 22 maart 2013

De gestrikte jurk........



Zij maakte onlangs een heel leuk jurkje waarvoor je geen kennis moet hebben....
....van het inzetten van een rits!

Hmmmm....daar durfde ik me nog wel aan te wagen!
:)

Ik nam mijn ' stof voor durf het zelvers' ter hand...
en plakte wat patroondelen aaneen om zo de ' naar mijn goesting' juiste vorm te krijgen.

Op haar blog stond het jurkje heel duidelijk,
en stap voor stap uitgelegd....

....en het was dan ook 'in no time' klaar

jammer genoeg heeft mijn kind niet dezelfde maten als die van het boek...
...dus ik zal nog een tweede versie moeten maken, 
een stuk breder deze keer!
Ook had ik wat problemen met het omzomen van de onderjurk, 
en de plooi komt ook niet helemaal perfect....

Ik zie deze versie dan ook helemaal als een oefenversie...
EN
.....vooraleer ik een 2e  maak, moet ik dus eerst nog wat raad vragen aan een deskundige!
' JA GIJ....ANNICK'
( das die supergoei naaister die geen blog heeft en geen FB, maar wel de mijne leest!)
:)





Het labelke....
...gemaakt van het mooie Gross Grain lint uit mijn blogpost van gisteren,
moet hier nog ingenaaid worden!
Een zacht blauw-groenig knoopje met roze garen vastgenaaid, 
vormt de afwerking van de stolplooi....

De uiteinden van de knooplinten werkte ik af op elisanna's manier





Omdat het jurkje te klein is,
...en toch nog enkele onvolkomenheden vertoond waarvoor ik deskundig advies wil inwinnen!
( vooraleer ik mij aan een tweede versie waag!)
....

...besloot ik om voor een tweede creatie met hetzelfde stofke op veilig te spelen 
....en NOG MAAR EENS een rimpelrokske te maken!






T-shirt....Zoumi la Mouche
Cardigan.....Zeeman
Diadeem.....Veritas
Stof rokje.... Floressence "Feel the difference"  ( Art Gallery)



:)

30 opmerkingen:

  1. Jammer dat het te klein is, het ziet er anders echt prachtig uit!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Haha...ik postte per ongeluk al een stukske van het bericht.....en jullie reageerden daar al op!
      Ik weet niet goed welke maat het is?
      Het is te smal voor een 92 ( vind ik toch), zelfs voor een 86 denk ik!
      ....maar voor een 80 zal het jurkje te lang zijn!
      Dus....eerst wat aanpassen nog en dan denk ik dat het wel voor een 80 kan doorgaan!

      Verwijderen
    2. misschien moet je toch eens via een patroon proberen te naaien. hoewel ik bewonder dat je het zonder doet hoor. maar dan zal je misschien wel beter met de maat weten om te gaan. :-) ben toch jaloers op je creatieve vitessen hoor.dat gaat daar nogal ne gang. ik zit hier uitgeput in de zetel met de tranen in de ogen omdat ik te moe ben om mij deftig aan de kinderen te geven. zucht. allé, geen geklaag meer... komaan banaan en eten gaan maken. :-)

      Verwijderen
    3. Maar t'was deze keer volgens een patroon ( ik volgde nauwgezet de maten van een 92....)
      ....ik begrijp er zelf ook niets van!
      Maar maandag komt er mij iemand uitleggen hoe ik correct een patroon moet overnemen....mss doe ik wel steeds iets verkeerds he?!
      :)

      Verwijderen
    4. aaah, ja misschien geen naadwaarden aangetekend. 't zal wel lukken hoor.

      Verwijderen
    5. Ja ,maandag kom ik.
      Heel belangrijk is eerst de maat nemen van je toertje.Dat weet je pas welke maat je moet overnemen.
      Het ziet er anders wel mooi uit.Is het echt te smal of geraakt ze er niet in omdat er geen rits in zit?

      Verwijderen
    6. Jawel, wel naadwaarden bijgetekend!
      Ik denk dat ge voor dit model ( lees...gestrikt op de schouder) een breder voor en achterpand nodig hebt dan een standaard model.
      Moest daar nu een rits in zitten dan zou de jurk waarschijnlijk wel passen, dan kan ze daar langs boven instappen he?!

      Verwijderen
    7. @Patricia....de rits of beter het gebrek aan een rits is denk ik het probleem!
      Kunt ge mij uitleggen ( waarschijnlijk met hand en tand) hoe ik een rits moet inzetten?
      Ik heb wel geen blinde ritsvoet!

      Verwijderen
    8. Je kan al proberen met een stukje lostemaken onder de arm(best de kant van de strik).Dan merk je al of ze erin past en hoe lang te rits moet zijn...En dan zullen we maandag verderdoen.Ik zal mijn ritsvoetje meebrengen

      Verwijderen
    9. Blijkbaar vallen de maatjes uit het boek te klein uit.....ik kan mss beter ineens opnieuw beginnen?

      Verwijderen
  3. Bijzonder stofje en 'pretty' jurkje. Dat knoopje vormt een leuk detail.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo op het oog toch een heel mooi en lief jurkje zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een oefenjurk en in zo een mooi stofke. Ben je zeker dat het niet draagbaar is ? Het silhouet dat je maakte met het rokje is ook heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is absoluut draagbaar....maar niet voor 1 van mijn kinderen...;)

      Verwijderen
  6. Inderdaad een mooi jurkje. Jammer dat het te klein is!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hij ziet er in ieder geval prachtig uit!! en wat een energie, waar haal je dat vandaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi! De patroontjes uit het boek vallen wat klein uit... ik maak een aangepaste 110 voor mijn 2jarige. Best meten of een goed passend kleedje op het patroon leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het ziet er werkelijk prachtig uit hoor.
    Groeten van De Juffrouw

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Doe dan iets anders met dat stofke hé
    Desnoods zakdoeken
    Zo n schoon stofke zeg !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja....ik vind dat dus ook een heel schoon stofke!
      Gelukkig heb ik daar nog genoeg van liggen voor een tweede jurk...:)
      En zakdoeken???
      In zo'n schoon stofke uwe neus snuiten....zonde!
      ;)

      Verwijderen
    2. Ik wou eigenlijk zakdoekhoesjes schrijven
      Maar ik dacht: daar ben ik weer met die hoesjes...
      In elk geval: moest ge het naar de kringloop doen, laat iets weten haha

      Verwijderen
  11. Ik denk ook dat de maten wat klein uitvallen. Ik maakte ook een 92 voor mijn 16 maand oud dochtertje en het past echt heel nipt, met rits...
    Veel succes nog want het ziet er goed uit. En bij spiegelstiksel is een heel goede tuto voor een blinde rits...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooi patroontje! Ik hou ook van t stofje, erg jammer dat het niet past.

    fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik denk dat een 80 ook nog te krap is, met mijn versie heb ik hetzelfde probleem...BALEN en zelf een klein meisje met maat 86 krijgt hem niet eens aan...Zet het jurkje maar op mt 74/80 maar ja dan is ie te lang...Wel weer een leuk rokje gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat zou ik willen dat mijn dochters nog in zo'n jurkje zouden willen lopen...zo leuk!!! PRachtig gemaakt, complimenten!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jammer dat het te klein is want het is een keischoon kleedje! Kheb hier ook ergens een modelleke liggen met zo'n strik, kga dat eens opzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoe mooi en dat een proefversie... als er hier iemand op de blog is waar ik veel over vertel ben jij dat... hoe je dat allemaal klaarkrijgt is me echt een raadsel... ik meen dat... je doet het allemaal zo goed.

    Fijn weekend,
    Marina

    BeantwoordenVerwijderen